sobota, 9 października 2021

Czy już się zadomowiłeś?

Co za dziwne uczucie pojawia się już od ponad tygodnia. Od kilku dni ludzie w koło czy starsi, czy młodzież w liceum, gdzie uczę zadają mi pytanie „Tamana ve i mompera?” (tłum. Czy już się zadomowiłeś?). Nie wiem co odpowiedzieć. Szczerze zastanawiam się od jakiegoś czasu, czy czuję się u siebie.

Dzieje się dużo na misji i poza nią. Kolejne lekcje w liceum, zajęcia z religii, które ogarniam na prędce. Prowadzę na luzie zajęcia z francuskiego dla naszych sześciu aspirantów. Pierwsze wypłaty wydane w ostatnią sobotę września, bo robię za kasjera, księgowego i kadrowego. Różne sprawy codzienne związane z uprawą na wielu kawałkach na misji i za ogrodzeniem. Podpisałem z czterdzieści umów o dzierżawę 40-hektarowego pola w Ankilisorohy, na północ od Ankililoaka. Doglądanie pracowników w przyszkolnym warsztacie, gdzie chłopcy uczą się stolarki. Posprzątaliśmy w dwa dni garaż samochodowy, gdzie było zawalone mnóstwem rzeczy, a okazało się, że po u porządkowaniu jest dużo miejsca. Byłem już kilka razy w naszych „wioskowych” szkołach podstawowych. Odwiedziłem w następne niedziele wioski: spowiadałem, odprawiałem Mszę i „nieudacznie” głosiłem kazania. Kilka razy musiałem jechać do Toliara, bo zakupy, bo sprawy administracyjne, bo odwoziłem dyrektora w podróż do stolicy. Na biurku zdjęcia rodzinne Michasi czy z siostrami Kasią i Danusią, nad łóżkiem „szpaler” zdjęć od przyjaciół, na półeczce klasery ze zdjęciami z dawnych lat, a jakoś nie tęskno. Nie ma za bardzo czasu na myślenie o Polsce i co tam się dzieje, bo tyle dzieje się tu i teraz.

Od naszego wspólnotowego dnia skupienia, mam wrażenie, że się zadomowiłem. Jestem u siebie, jakbym tu był długo, choć nie ma jeszcze miesiąca. Nie rozumiem czasami ludzi, a raczej ich dialektu. A najgorsze w tym wszystkim, że przychodzą do biura i zaczynają mówić jakby nic. Ksiądz mówi po malgasku, więc …? Uczę się nieudolnie miejscowego dialektu Masikoro. Niby mieszkałem dwa lata 75 kilometrów na południe od Ankililoaka, a mam wrażenie czasami, że jestem daleko daleko od znajomobrzmiącego dialektu Vezo.

Pojawiają się drobne rzeczy, które tworzą to miejsce i sprawiają, że to jest moje miejsce. Poranne modlitwy od godz. 5:15, słodkie papaje na obiad, popołudniowa kawa, porządkowane powoli działy moje działalności w biurze, mnóstwo dzieci i młodzieży wokół, bo szkoła na miejscu. Czuję, że żyję – pomyślałem sobie.

Nie żeby było łatwo: non stop walczę z mrówkami, mam wrażenie, że wciąż mnie coś gryzie na skórze, brakuje wiele rzeczy, które ułatwiłyby pracę, życie, ludzie potrafią dokuczyć, oszukać, wykorzystać, bo jestem nowy. Upałów nie mamy jak Bemaneviky, ale jest dość ciepło, komary nie dają czasami spać w nocy, zimna woda podczas wieczornego prysznica orzeźwia, wszechobecny pył niesiony wiatrem z południa, wciska się wszędzie. Pozostaje modlitwa i powierzenie siebie, wspólnoty, całego dzieła Bogu, niech na nim czuwa!

1 komentarz:

  1. Tak ostatnio o Księdzu myślałam, jak się Ksiądz czuje, czy tęskni i czy już się zadomowił. Cieszę się, że Ksiądz pisze tego bloga 😊😊😊

    OdpowiedzUsuń